Udskoling

Klædt på til sorg (7.-8. kl.)

Hvordan får vi et fælles sprog for sorg? Hvordan kan vi blive klædt på til at møde og tale om sorgen, når den rammer os og vores med-mennesker?

Klædt på til sorg tager udgangspunkt i den tekstile sørgemode i Danmark, hvor eleverne stifter bekendtskab med tøjmoden i forbindelse med død og begravelse fra 1400-tallet og frem til i dag. Sorgmoden vil blive brugt som afsæt for en samtale om, hvordan man historisk set har haft et fælles sprog, ritualer og traditioner for, hvordan man udtrykker sin sorg.

Gennem de historiske perioder bevæger eleverne sig frem til nutidens forskellige udtryk for sorg. Her arbejder de med cases og interviews med mennesker, der er tæt på sorg – bl.a. en forfatter, en sygehuspræst, en imam og en ung pige, der har mistet sin far. Eleverne skal også analysere et nyskrevet essay af Rebecca Bach-Lauritsen, og i forbindelse med et besøg i den lokale folkekirke får de indblik i kirkens ritualer i forbindelse med død og begravelse.

Til projektet hører en stor plakat, Livets landskab, der er gennemgående i elevernes opgaveløsning og casearbejde.

Eleverne skal afslutningsvis arbejde med, hvordan man kan bidrage til et fælles sprog for sorgen, så den der står udenfor sorgen, bliver i stand til at række ud til den, der er i sorg.

Projektet indeholder:
Undervisningsoplæg
Hjemmeside
Plakaten Livets landskab
Kirkebesøg i den lokale kirke

Fag: Kristendomskundskab/dansk
Periode: December-maj
Omfang: 10-12 lektioner
Tilmeldingsfrist: 1. september
Udlevering af materialer: Uge 48

Tilmelding: Klik her

Ingen over fællesskabet - Brøndby IF, fodbold og fællesskab (7.-9. kl.)

I samarbejde med Forstadsmuseet og Brøndby IF udbydes et projekt om fodbold, Vestegnens historie og religion. Omdrejningspunktet er Brøndby IF som et værdibaseret fællesskab, vestegnsidentitet og fodbold som kult med ritualiserede former.

Brøndby IF kaldes i folkemunde ”Drengene fra Vestegnen”, og lige fra Brøndby IF´s start i 1964 har klubben været tæt forbundet med Vestegnen. Historien om BIF og Brøndby er historien om lokal tillid og samarbejde med idrætten som udgangspunkt.

Fodbold sammenlignes jævnligt med religion, og der findes mange elementer i en fodboldkamp, som kan sammenlignes med en religiøs fejring: Passion, loyalitet, ritualer, fællessang, dyrkelse af helte og fællesskab om noget større. Med afsæt i religionshistoriker Ninian Smarts model over religionens syv dimensioner skal eleverne undersøge og diskutere, hvorvidt fodbold er en religion?

Alle klasser skal som produkt aflevere en fansang, der handler om vestegnsidentitet, fællesskab og værdier. De tre bedste sange bliver præmieret og den bedste sang bliver sat i musik og fremført ved en fælles afslutning for de deltagende klasser på Brøndby Stadion.

Projektet indeholder:
Undervisningsvejledning
Hjemmeside
Fælles afslutning på Brøndby Stadion d. 11. april 2019
Lærerkursus i skrivning af fansang

Fag: Kristendomskundskab/dansk/historie/samfundsfag
Periode: Marts-april
Omfang: 12 lektioner
Tilmeldingsfrist: 1. september
Udlevering af materialer: Uge 9

Tilmelding: Klik her

En tro, mange udtryk - fire kristne kirkesamfund (7.-9. kl.)

I Danmark findes der flere forskellige kristne kirkesamfund. Men hvorfor gør der det, og hvordan adskiller de sig fra hinanden?

Eleverne skal med udgangspunkt i kirkehistorien få en forståelse for, hvordan kristendommen har udviklet sig fra at være en lille udløber af jødedommen til at blive en stor verdensreligion repræsenteret ved forskellige kirkesamfund.

Herefter skal eleverne undersøge, hvordan fire af disse kirkesamfund i dag adskiller sig fra eller ligner hinanden. Det sker ved hjælp af små videoklip med præster fra henholdsvis den evangelisk-lutherske danske folkekirke, den romersk-katolske kirke, den russisk-ortodokse kirke og pinsebevægelsen. Præsterne fortæller levende om, hvorfor han eller hun er blevet præst, hvordan det pågældende kirkesamfunds kirkerum er indrettet, og hvordan der holdes nadver i kirken.

I forbindelse med projektet er det muligt at få en omvisning i den katolske kirke, Sankt Pauls Kirke i Taastrup.

Projektet indeholder:
Undervisningsvejledning
Klassesæt af elevhæftet Kirkehistorien
Hjemmesiden fs/oest.dk/kirkeligeretninger
Besøg i den katolske kirke, Sankt Pauls Kirke i Taastrup

Fag: Kristendomskundskab/historie
Periode: Hele året
Omfang:
8-10 lektioner
Tilmeldingsfrist: 1. september
Udlevering af materialer: Uge 37

Tilmelding: Klik her

Er mennesket en ø? Et projekt om tv-serien SKAM og begrebet skam (8.-9. kl.)

Hvad er skam, hvordan opstår skam, og hvordan kan skammen opløses? Disse spørgsmål sættes der spot på i undervisningsmaterialet, som tager afsæt i den populære norske tv-serie SKAM, der skildrer en gruppe teenagere i Oslo.

Præstationspres, digital shaming, ensomhed og spiseforstyrrelser er nogle af de problematikker seriens karakterer konfronteres med, og som vækker følelsen af skam. Eleverne analyserer udvalgte afsnit med særligt fokus på seriens bud på, hvordan skammen kan opløses. 

Begrebet skam sættes desuden ind i en kristendomsfaglig sammenhæng, hvor eleverne arbejder med Bibelens og kristendommens forståelse af begrebet skam samt synet på skam i andre religioner. I forbindelse med projektet kan et antal klasser få mulighed for at chatte med præster på sitet Sjælesorg på nettet. Præsterne kan fortælle om, hvordan de som sjælesørgere forholder sig til begrebet skam.

Projektet indeholder:
Hjemmeside
Evt. chat med Sjælesorg på nettet
Link til tv-serien SKAM

Fag: Kristendomskundskab/dansk
Periode: Hele året
Omfang: 6 lektioner
Tilmeldingsfrist: 1. september
Udlevering af materialer: Uge 37

Tilmelding: Klik her

Folkekirkens Skoletjeneste Vestegnen | Hvidovre Kirkeplads 3 | 2650 Hvidovre